Thursday 9 December 2010

Tips kuruskan badan part 2

Hari ne idea aku untuk menulis banyak ke arah kesihatan memandangkan aku sangat menjaga badan.hehe. tips2 ne korang bleh ler praktikkan step by step..
1. Jangan berlapar
Dalam previous posting aku,ade kwn2 yang berdiet dengan cara berlapar sehingga berhari-hari. Sebenarnya berlapar ne boleh cuma kena dengan cara yang betul.ape yang aku maksudkan nk berlapar uhh biar la waktu mlm. waktu mlm ne rase nye agak susah nk kawal makan. klau terlalu lapar,cuba la amek biskut2 and makanan yang kurang berkalori. aku rase dah ramai yang tahu klau penggunaan tenaga lebih daripada pengambilan makanan, kadar metabolisma akan menjadi rendah. Apabila kita dh xtahan berlapar, kebiasaannya kita akan mula makan dengan banyak. ini kerana,apabila kita berlapar,badan kita akan mula membakar kalori untuk mengantikan makanan. jadi,ape yang berlaku kat sini ialah badan kita tidak membakar kalori pada tahap yang sama. ape yang bagus,mkanan dengan cara biasa cuma kurang pengambilan nasi secara perlahan-lahan. tambahkan banyak sayur n amalkan minum yogurt selalu.

2. Makanlah sesuatu yang pahit dulu sebelum makan makanan lain
aku tak tau la kan klau2 ade yang sanggup nk amalkan bab ne..actually step ne sesuai tuk kurangkan pemgambilan makanan yang berlebihan. korang bleh guna kopi dan sebelum makan uhh berkumur la dulu. apabila tekak kita rasa pahit,secara automatikk isyarat dapat dihantar ke otak untuk menggalakkan rembesan enzim.

3. Amalkan minum air 8 gelas sehari
aku rase bab ne sume orang tau cuma amal atau tak jer kan?hehe. air ne bagus sebab dapat mengurangkan selera kita secara semulajadi dan membantu tuk me’metabolize kan badan kita untuk simpanan lemak dalam badan. Sebelum amek makanan berat uhh,minum air dulu. Kalau zaman mude mudi dlu, kita salu kene marah dengan orang tua..sebabnyer sebelum makan uhh asyik duk minum air..klau korang perasan,time nk buka puasa tuhh,sure korang rembat air dllu banyak2 n pastu dah kenyang..tol x???

4. kurangkan pengambilan garam
pengambilan garam yang banyak dalam badan menyebabkan badan kita menggalakkn penakungan air.kalau korang kurangkn pengambilan garam,berat badan anda akan berkurang disebabkan air. kadang2 kita pernah dengar orang ckp gemuk sebab air..gemuk sebab banyak isi badan.hehe..klau xpaham lehh tanye lam komen nanti.aku leh detailkan lagi.

5. Amalkan bersarapan pagi
ade kajian yang mengatakan orang yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk. sarapan pagi ne sebenarnye membantu badan kita menstabilkan hormon dan paras gula di dalam darah.

6. Makan la dengan bersopan..hehe
Kalau yang pompuan,aku tau korang sure makan dengan penuh beradab kan..tapi e2 klau depan mentua la kan?hahaha…sebenarnya bila kita makan dengan perlahan ne,makanan uhh lebih mudah dihadam. klau korang makan dan telan terus,xsempat nak hadam,makanan tuhh dah pun jadi lemak terkumpul. haha..mau ka?

7. Kerap makan
ooppsss..kerap makan maksud aku ne,makan dengan sikit tapi banyak kali makan. klau korang makan banyak dalam satu mase,rase nye pembakaran kalori sure tak cukup sebab nye biler perut kenyang mesti ader jer kemalasan uhh datang kan..betol tak?hehe. so,makan la dengan sikit,makanan pun mudah nk hadam so takde lemak tertinggal lam badan nt.heh.klau bleh makan la sampai setengah jam..kunyah betul2 sambil2 uh korang berangan2 ler kejap..heh

8. Elakkan makanan ringan
makanan ringan ne tak bagus sebab nya boleh membawa kepada penyakit yang boleh memudaratkan. Seperti yang korang dah maklum,lam megi umpamanya bahan perisa tuhh terlalu banyak. cara nk elakk uhh..korang kunyah jer gula2 getah tak pun berus gigi.so takde ler rase nk mkn makanan uhh..
sumber: darkbatman

No comments:

Post a Comment