Monday 30 May 2011

Petua Atasi Masalah Jaundis/Kuning


Assalamualaikum wbt...

"Kegembiraan melahirkan anak pertama bertukar menjadi kerisauan apabila bayiku yang baru lahir mengalami jaundis. Kami terpaksa berulang-alik ke hospital untuk menjalani pemeriksaan darah. Rasa sedih tidak terkata tatkala bayiku menjerit kesakitan setiap kali disuntik jarum bagi mengambil darahnya..."


Petua yang saya amalkan:

1. Mandikan bayi dengan air rebusan daun inai dan pucuk jambu batu. Amalkan 3 kali mandi.

2.Beri bayi minum air suam + ubat homopati (khas untuk bayi yang jaundis) + satu sudu teh madu. Bagi bayi minum 2 kali sehari. Ibu pun boleh makan ubat homopati juga (khas untuk ibu yang anaknya jaundis).

3. Susukan bayi sejam sekali.

4. Jemur bayi tapi ada panduannya,tak boleh jemur sesuka hati,nantikan post yang akan datang untuk tahu cara yang betul menjemur bayi yang jaundis.

Petua lain:

1. Bayi diberi minum air perahan sengkuang cina. Beberapa biji sengkuang cina diparut dan diambil airnya. Beri bayi minum air perahan tersebut sebanyak satu sudu kecil sekali setiap pagi.

2. Ambil setengah biji halwa kundur dan campurkan bersama air suam kosong.Beri anak anda minum dua kali sehari.

3. Ambil beberapa batang pokok dukung anak. Kemudian rebuskan pokok ini. Tunggu sehingga air rebusan benar-benar suam dan mandikan bayi anda setiap pagi dan petang. Lakukan sehingga tiga atau empat hari.

Selamat mencuba!
Insya-ALLAH, jaundis akan segera hilang jika diamalkan selalu & Jangan lupa Banyakkan Doa!

No comments:

Post a Comment